Czy warto być ugodowym w pracy?

Czy istnieją jakieś pozytywy bycia osobą ugodową w miejscu pracy? W końcu wysoka ugodowość nie zawsze idzie w parze z sukcesem zawodowym. Jak więc ją wykorzystać?

Po pierwsze poznaj poziom swojej ugodowości. Możesz to zrobić uzupełniając kwestionariusz osobowości PERSO.IN. Jeśli chodzi zaś o zalety, to najbardziej oczywistą będzie sympatia grupy. Ludzie ugodowi rzadziej padają ofiarą szyderstw współpracowników. Ponadto dobrze radzą sobie w sytuacjach wymagających interakcji interpersonalnych (np. bezpośrednia obsługa klienta)

Sympatia grupy może być bardzo pomocna w wymagających, bardzo emocjonalnych zawodach (a takie osoby ugodowe często wybierają). Kształtowanie pozytywnych relacji ze współpracownikami, klientami czy pacjentami bardzo pomaga w radzeniu sobie ze stresem – czyli głównym wyzwaniem tych profesji.

Przy odpowiedniej konstelacji różnych cech osobowości ugodowość może wspomóc nasz sukces zawodowy. Jak pokazuje jedno z badań, omawiana cecha w połączeniu z umiejętnościami dyplomatycznymi może zwiększyć naszą wydajność. Wszystko to za sprawą wykorzystywania stworzonych relacji w celu osiągania celów – bycie pomocnym i miłym może w takim wypadku okazać się świetnym podłożem pod stworzenie zgranej grupy pracowników. Inne badania pokazują, że ugodowość świetnie współgra z sumiennością – wysokie wskaźniki tych dwóch cech pozwalają na budowanie jeszcze trwalszych relacji w środowisku pracy.

Warto również pamiętać, że większość badań nad związkiem ugodowości z sukcesem zawodowym pokazuje jedynie pewne statystyczne związki. Cechy osobowości nie będą bezsprzecznie decydować o losach naszej kariery. Oznacza to, że istnieje wielu bardzo ugodowych ludzi, którzy są w stanie odnosić mnóstwo sukcesów w pracy.

Co jednak powinniśmy zrobić kiedy nadmierna ugodowość rzeczywiście sprawia nam problemy w pracy? Przede wszystkim należy uzewnętrzniać swoje potrzeby. Ugodowi pracownicy mogą czerpać korzyści ze swojej altruistycznej natury pamiętając, że po udzieleniu komuś pomocy mają prawo poprosić w zamian o jakąś przysługę.

Inną dobrą strategią wydaje się skupienie na osiąganiu wyznaczonych celów. Musimy pamiętać, że postawienie pracy na pierwszym miejscu nie zawsze musi oznaczać poświęcenie znajomości ze współpracownikiem. We wszystkim warto zachować odpowiednie proporcje.

Nie bądźmy też nadmiernie skromni. Uświadomienie współpracowników o swoim sukcesie czy dobrych wynikach nie zawsze musi zostać odebrane jako przechwałki.

Podsumowując – ludzie ugodowi mogą czerpać wiele korzyści ze swojej osobowości pod warunkiem, że będą w stanie ustalać właściwe w danym momencie priorytety. Są oni w stanie nie tylko stworzyć przyjazną atmosferę w pracy – potrafią również chronić ją poprzez zażegnywanie konfliktów występujących w grupie. Dlatego tak ważne jest aby ludzie ugodowi uczyli się stawać w obronie swojego interesu – nie tylko dla dobra grupy, ale również i własnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *